FAQ - Ofte Stilte Spørsmål

Kan vi komme innom for å snakke om vårt arrangement og menyer?

Ja, man kan komme innom oss i Oppsandveien 3, Ski (Bøndenes Hus) hverdager 11:00-17:00. Det er sterkt anbefalt å kontakt oss først for å avtale et møte på forhånd.


Hva slags type oppdrag tar Alba Catering?

Vi holder på med det meste innen event, utleie, selskapslokaler, bedrift anledning, mat og drikke. Vi tar oppdrag for alt fra noen få personer til store arrangementer med flere tusen deltakere/gjester. Vi har spesielt lang erfaring med gjennomføring av bryllup, gourmet middager og firmafester.


Når bør jeg bestille?

Vi setter pris på at bestillingen for mindre enn 20 personer er lagt inn senest 5 dager før levering. Ved anledninger med over 100 gjester er det anbefalt å bestille senest 2 uker før leveranse.
Ta gjerne kontakt for mer info eller last-minute bestillinger.


Blir det nok mat?

Ja, det skal være nok mat til et standard måltid. Dersom du tror gjestene dine kommer til å være ekstra sulten, vennligst si fra til oss før bestillingen plasseres, da vi kan bistå med å foreslå riktig mengde.
Kun fingermat menyene er tenkt som amuse-bouche eller aperitif.


Hva med allergier?

Det er viktig at den som plasserer bestillingen alltid opgir relevante allergener for sitt arrangement. Når det er gjort har vi anledning til å tilpasse oss evt. allergier. I tillegg er all mat merket med merkelapper som inneholder tydelig informasjon om allergener eller vil dere få per epost hele menyen med allergener.
NB! Vennligst ta i betraktning at vi jobber i et stort, industrielt kjøkken hvor krysskontaminering kan forekomme. Dersom du er ekstremt allergisk anbefaler vi derfor at du bestiller din egen mat, for å ivareta din helse og sikkerhet.


Kan jeg bestille kokk eller servitør ved mitt arrangement?

Alba Catering kan tilby en eksklusiv opplevelse hjemme hos deg eller i din bedrift. Ønsker du å bestille en 3-, 4-, eller 5-retters selskapsmeny, tapas eller buffet, så er vi behjelpelig med kokk og hovmester/servitør, så du kan slappe av og ta deg av gjestene.
Kr 450,- pr time pr servitør (minst 4 timer)
Kr 600,- pr time for kokk eller hovmester (minst 4 timer)
I tillegg kommer transport tur/retur fra Alba Catering
Kokken trenger minst 1 time på ditt kjøkken i forkant av bespisning for å gjøre siste finishen på stedet.


Hvordan vet jeg at bestillingen min er bekreftet?

Så snart vi har blitt enige om de fleste detaljene, vil du motta bekreftelse fra oss i skriftlig form som du må godta for å bekrefte detaljene. Så enkelt er det. Ved usikkerhet kontakt oss gjerne.


Jeg er ikke sikker på hvor mange vi blir, hva er fristen for å gi endelig antall?

Dere kan sende bestillingen med ca. antall personer.
Fristen for å endre en bestilling med antall er 5 dager før leverings dato.


Hva gjør jeg hvis noe mangler eller dersom jeg oppdager feil ved levering?

Så snart du oppdager mangler/feil ved bestillingen er det viktig at du ringer oss på 942 34 509 eller skrive til info@albacatering.no, slik at vi kan rette opp i dette så raskt som mulig. I de fleste tilfeller vil vi være i stand til å hjelpe med kort tid varsel.


Når bør vi få maten levert?

Vi anbefaler våre kunder å avtale leveringstidspunkt opp til en time før selskapet starter, da leveringstiden kan variere med 15 minutter før eller etter avhengig av dagens kjøringer og trafikk. Valg av halvtimes tidsintervaller avtales ved bestilling.


Hvordan leveres maten?

Kald mat kommer ferdig anrettet på aluminiumsfat. Det vil være mulighet for å låne plastkassene som brukes ved transport, hvis du ønsker å oppbevare fatene i disse frem til servering. Om mat kommer i porselen eller hard plast fat, skal de returneres også.

Varm mat leveres i aluminiumformer pakket i én eller flere isoporkasser. Den holder maten varm i minst tre timer etter leveranse. Varmekassene kan lånes, men må da returneres av kunden til Alba Catering innen 5 virkedager eller vi kan hente ved tillegg betaling.

Kasser som ikke blir levert tilbake vil bli fakturert følgende:
Grønn plastkasse 100,-
Grå isoporkasser varmekasse 200,-


Hvor mye koster levering?

Levering i Ski/ Langhus/ Kråkstad hverdager 09.00-19.00 / 100,- nok
Vi vil hente selv utstyr (for eks. isoporkasser) følgende dag, om mulig sette det utenfør dora eller avtale med oss henting tidspunkten.
Sone 1 / 150,-
Ås – Enebakk – Oppegård – Frogn

Sone 2 / 250,-
Vestby – Askim – Drøbak – Oslo

Sone 3 / 400,-
Nesodden – Skedsmo – Rælingen – Bærum – Lørenskog – Lillestrøm og Strømmen – Asker

Sone 4 / 600,-
Nittedal – Sarpsborg – Fredrikstad – Sørum – Ullensaker – Gjerdrum – Fet – Hurdal – Eidsvoll – Nes – Aurskog-Høland


Kan jeg hente maten selv?

Ja! Bare avtale med oss et tidspunkt som passer bra!


Rigger sjåføren opp buffeten for oss?

Våre sjåfører vil ha flere leveringer i løpet av en dag, og kan dessverre ikke hjelpe til å rigge opp buffeten og sette ut maten for hver kunde. Om man ønsker at noen andre gjør i stand dette kan man leie inn servitør av oss.


Hvordan betaler jeg?

Privatkunder – Vi vil forhåndssende faktura som betales før arrangementet holdes med bank overføring eller  med kort eller Vipps ved levering. Kontant betaling kun ved akkurat beløp.

Bedrifter – Faktura med 10 dager frist eller kort ved levering.

Store arrangementer (årlige festivaler, bryllup, etc…) – Faktura i 2 deler:
30% forhåndsbetaling ved bekreftelse av dato og tjenester, og endelig betaling etter arrangementet.


Må jeg betale depositum?

Ja, men kun for bestillinger som overstiger kr. 30 000,-. Det vil da være et depositumkrav på 30% av totalbeløpet. Avbestilling to måneder på forhånd gir kun et administrasjonsgebyr på 1’500,- nok.

Avlyses arrangementet mindre enn 1 måneder før leiedatoen, får leietaker ingen tilbakebetaling. Avlyses arrangementet mindre enn 2 uker før leiedatoen, betaler leietaker 50% av total estimert beløp.

Kan vi komme innom for å snakke om vårt arrangement og menyer?

Ja, man kan komme innom oss i Oppsandveien 3, Ski (Bøndenes Hus) hverdager 11:00-17:00. Det er sterkt anbefalt å kontakt oss først for å avtale et møte på forhånd.


Hvor mange passer selskapslokalet for?

Huset tilbyr 2 saler for deres arrangementer:
– Den Hovedsalen, i første etasje, har plass til 90 sittende personer
– Den Peisesalen i nedre etasje er en intim og koselig lokale som passer perfekt til maks 35 personer


Finnes det musikkanlegg eller piano i selskapslokalene?

Hovedsalen har lydanlegg og piano som fungerer utmerket til bakgrunnsmusikk.


Får vi ha selskapslokalet helt for oss selv?

For stor arrangementer får dere hele lokalet for dere selv.
For anledninger med 40 gjester eller mindre er det mulig at det vil være en samtidig arrangement i Huset (en per salen).


Hvordan pyntes lokalet?

Ved leie av salen med catering sørger vi for at selskapslokalet er presentabelt dekket til ditt selskap, det inkluderer duker, bestikk, glass og enkel blomstervaser. Blomsteroppsatser kan dere ta med selv. Alt av sanger, bordkort, bordplaner, blomster osv leveres til oss på forhånd med en enkel beskrivelse, så sørger vi for at det blir slik du ønsker for et tillegg.

Ved leie av KUN salen, er det ingen pynting inkludert.


Hva er inkludert i leiebeløpet?

Ved leie av salen med catering er alt av vasking og rigging før og etter arrangementet inkludert. Alt av servise, hvite duker, servietter og enkel blomster er også inkludert i prisen, sammen med mat og støtte ved service.

Ved leie av KUN salen, er det salen, bord og stoler inkludert. Dere får fri tilgang til tallerkener, kopper, glass og bestykker som ligger i vitrinskap.
Vasking kommer i tillegg.

Det er gratis trådløst nettverk i hele huset.
Det er projektor, lyd og receiver i Hovedsalen som kan benyttes gratis.
Vi har gratis parkering for rundt 50 biler.


Hva er ikke inkludert når du leier i Bøndenes Hus?

Ved leie av salen med catering er blomsterdekorasjoner på bordene er ikke inkludert. Du kan be Alba Catering om å ordne med blomster eller bruke din egen blomsterleverandør. Du kan også ta med egne blomster, men de må være satt i vaser og klare til å settes rett på festbordet.
Alt av sanger, bordkort, bordplaner, bordløper, stoletrekk, osv er ikke inkludert, om noen annen er ikke avtalt.

Ved leie av KUN salen, er det KUN salen, bord og stoler inkludert.


Kan vi ordne med eget drikke til arrangementet?

Ved brylluper eller store arrangement er det anbefalt å kjøpe drikke/ vin pakke fra Alba Catering for bedre parring av vin med mat.

Man kan ordne selv med drikke i de fleste anledninger. Om man ønsker å få støtte ved skjenking/ servering av drikke ved bord kommer det i tillegg.


Kan vi ta med egen mat?

Man kan ordne maten selv i de fleste anledninger. Om man ønsker å få støtte med servering ved bord/ buffet kommer det i tillegg.

Det er ikke tillat å få mat levert i Bøndenes Hus fra andre cateringbedrifter enn Alba Catering.


Hvor lenge kan vi holde på utover kvelden?

Du kan starte arrangementet når du vil. Du må være ute kl 0200. Avtal tidsrammer i planleggingsfasen.


Hvordan gjør man det med drinker i baren etter maten?

Det er ulike måter å organisere drikke i baren på. Man kan la gjestene betale for drikke i baren selv. Vertskapet kan stå for alt av drikke som da faktureres etter forbruk. Man kan også avtale et bongsystem med Alba Catering.


Kan jeg leie service og utstyr av dere?

Vi leier ut serveringsfat, serveringsbestikker, duker, stoletrekk, osv i forbindelse med leie av salen.
I forbindelse med cateringbestillinger (salen med catering) er de fleste allereden inkludert i prisen
Ta kontakt for priser og mer info.


Kan vi dekke og rydde/ vaske selv?

Ved leien av KUN salen, lokalene er tilgjengelig slik de framstår. Det finnes servise, bestikk og glass tilgjengelig for 100 kuverter. Det blir gitt opplæring i bruk av serviser og vasking av salene.
Dere sørger selv for duker, servietter og bordpynt.

Mangelfullt renhold iht. kontrakt fra leietaker, belastes med minimum kr. 1000,-

Ved leie av salen med opprydding/ vasking (for 750,- nok per salen), leietakerne skal legge servise, bestikk, glass, osv i kurver for vasking. Renholderen bruker inntil 2 timer på å gjøre rent etter hver utleie. Skulle det vise seg å bli betydelig flere timer mer-arbeid, vil det bli sendt ekstra faktura til leietakeren.

Er lokalene handicapvenlige?

Alle fasiliteter er tilgjengelig på første etasje.